بیانیه تند استادان دانشگاه علیه طرح رتبه بندی معلمان+ متن بیانیه-راهبرد معاصر
ثبت نام بیش از ۴۴۰ هزار نفر در کنکور | اول دی؛ آخرین مهلت نام‌نویسی هشدار سازمان هواشناسی در مورد تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور قاتل مأمور پلیس حکم قصاص گرفت؛ مردی که شهید حسینیان را با خودرو زیر گرفت ادارات و دانشگاه‌های قزوین پنجشنبه تعطیل است اختلال خط ۳ متروی تهران به دلیل نقص فنی  فردا ادارات البرز تعطیل و دانشگاه‌ها غیرحضوری است تصاویر آخرالزمانی از وضعیت قرمز آلودگی هوا در تهران + عکس استانداری تهران تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را برای روز پنجشنبه ۲۹ آذرماه اعلام کرد حال زن آمریکایی با کلیه خوک خوب است اعلام زمان ورود سامانه جدید بارشی به ایران | این استان‌ها منتظر آغاز بارش‌های زمستانی باشند فراهم شدن امکان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون‌های نهایی نوبت دی ماه آموزش و پرورش شرور مسلح شمیران دستگیر شد پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری براساس جداول جدید متناسب سازی از ۲۸ آذر / واریز حقوق در دو بخش ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران

بیانیه تند استادان دانشگاه علیه طرح رتبه بندی معلمان+ متن بیانیه

اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها و پژوهشگاه‌­های ایران پیرامون لایحه رتبه­‌بندی معلمان، از ابداع واژگان جدید برای معلمان انتقاد و تصریح کردند: طراحان بفرمایند که بر­اساس کدام معیار‌ها و سنجه­‌های علمی به درصدی که در لایحه ذکر شده است، برای حقوق معلمان رسیده‌اند؟ و چرا این درصد بیش­تر یا کم­تر نیست؟
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 27
کد خبر: ۱۰۷۰۳۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، شورای هماهنگی تشکل­‌های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه­‌ها و پژوهشگاه‌­های ایران در بیانیه‌ای که پیرامون لایحه رتبه­‌بندی معلمان منتشر کرده آورده است: در روز‌های اخیر، موضوع رتبه‌بندی معلمان و لایحه مطرح‌شده در این زمینه در مجلس شورای اسلامی، بازتاب وسیعی در میان اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی خصوصاً اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور داشته است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی لازم می‌داند که نظر این تشکل را به نمایندگی از اعضای مذکور به اطلاع عموم برساند.

تکریم خادمان عرصه تعلیم و تربیت در هر جامعه‌ای از اهمّ وظایف مدیران و مسئولان آن جامعه است و در همین راستا تأمین معیشت معلمان به­‌گونه­‌ای که بدون دغدغه­‌های اضافی بتوانند به وظایف اساسی خود بپردازند، باید از جمله اولویت­‌های اولیای امور جامعه باشد. در همین راستا این شورا ضمن حمایت از خواسته­‌های به‌حق و قانونی معلمان، درخواست ایشان را مبنی بر تعیین میزانی از حقوق، که شأن و منزلت اجتماعی این افراد را حفظ کند کاملاً به­‌جا دانسته و از آن حمایت می­‌کند، اما آن طور که از شواهد امر بر­می‌آید، در این مسیر موضوعاتی مطرح می­‌شود که این خواسته به حق معلمان کشورمان را به موضوعی تبدیل کرده که حاشیه را به مراتب پررنگ­‌تر از متن کرده است.

بیشتر بخوانید: بازنشستگان و کادر اداری مشمول رتبه‌بندی معلمان نمی‌شوند/ چرا قالیباف موافق اجرای لایحه برای امسال نبود؟

در ادامه این بیانیه به موضوع گره­‌زدن هر­گونه افزایش حقوق سالیانه معلمان، به حقوق اعضای هیئت علمی و به عنوان درصدی از حقوق مرتبه‌های مختلف استادان اشاره و تصریح شده است: پر­واضح است که حقوق دریافتی افراد در هر شغل و صنفی، باید متناسب با فعالیت­‌ها، تکالیف و شرح وظایف آنان در راستای افزایش تولید ناخالص ملی و دیگر مؤلفه‌های تعیین‌کننده در این قبیل حوزه­‌ها باشد.

همان­گونه که می­‌دانیم حقوق کارمندان دولت براساس مواد ۶۴، ۶۵، ۶۶، ۶۷ و ۶۸ و تبصره­‌های آن­ها در قانون مدیریت خدمات کشوری و بر­طبق مندرجات بند‌های احکام کارگزینی افراد پرداخت می­‌شود. چنان­‌که در این مواد و تبصره­‌های مربوطه صراحتاً ذکرشده، میزان دست­مزد کلیه مشاغل مشمول این قانون بر اساس عواملی نظیر اهمیت و پیچیدگی وظایف و مسئولیت­‌ها و سطح تخصص و مهارت­‌های مورد نیاز آنان مشخص می­‌شود، فلذا طراحان باید بفرمایند که بر­اساس کدام معیار‌ها و سنجه­‌های علمی به درصدی که در لایحه ذکر شده است، برای حقوق معلمان رسیده‌اند؟ و چرا این درصد بیش­تر یا کم­تر نیست؟ واضح و مبرهن است که این تصمیم در تضاد آشکار با نص صریح مواد و تبصره­‌های مرتبط در قانون مدیریت خدمات کشوری است.

در این بیانیه همچنین به پیوند­ زدن عنوان ارزشمند معلمی با پیشوند‌هایی که برای مرتبه­‌های اعضای هیئت علمی در دانشگاه­‌ها و پژوهشگاه­‌ها به کار می­‌رود اشاره و تاکید شده است که اگر هدف از این کار همان پیوند زدن حقوق معلمان به حقوق اعضای هیئت علمی است، ضمن تکرار پرسش مطرح شده در قسمت بالا، اکنون باید این پرسش را هم مطرح کرد که این همسان­‌سازی عناوین با چه مقیاس و سنگ محکی انجام شده است؟ آیا نویسندگان و مدافعان این لایحه نمی­‌دانند که تمامی اعضای هیئت علمی فقط به صرف گذشتن یک سال از سابقه خدمت­شان مشمول ترفیع سالیانه نمی‌شوند بلکه لازم است امتیازات مشخص آموزشی و به­‌ویژه پژوهشی را (به­‌عنوان امتیازات اصطلاحاً وتویی) کسب کنند و در صورت عدم کسب این امتیازات موفق به دریافت پایه استحقاقی سالیانه نشده و نیز در صورت عدم دریافت پایه استحقاقی سالیانه، طی سه سال متوالی، در هر مرتبه علمی که باشند مصداق رکود علمی شناخته شده و به خدمت ایشان پایان داده می­‌شود؟.

در همین چند سال اخیر موارد متعددی از این روش برای خاتمه دادن به خدمت اعضای هیئت علمی مشاهده شده است. آیا چنین شیوه‌­های ارزیابی در مورد دیگر کارکنان دولت هم وجود دارد؟ و آیا نمونه­‌ای از پایان دادن به خدمت سایر کارکنان به دلیل رکود علمی در بین دیگر مستخدمین دولت از جمله معلمان مشاهده شده است؟.

در ادامه این بیانیه آمده است: به نظر می‌رسد ابداع واژگانی مثل استادیار معلم، دانشیار معلم و یا استاد معلم، بیش از آن که نشانه تکریم معلمان باشد، نشان دادن بی­‌اعتبار یا کم­‌اعتبار شدن خود عنوان «معلم» از دیدگاه طراحان و مدافعان لایحه است، عنوانی که در گذشته­‌های نه چندان دور از چنان جایگاه و اعتبار بسیار بالایی در جامعه برخوردار بود که برای ارج و عزت نهادن به­‌بسیاری از بزرگان و صاحب نظران، به ایشان لقب معلم داده می‌شد و هنوز هم این القاب معتبرند، مانند «معلم ثانی» که لقب فیلسوف و نظریه­‌پرداز بزرگ ایرانی ابونصرفارابی است.

متأسفانه تصمیمات اتخاذ شده در سال‌های اخیر به قدری به این قشر ارزشمند و فداکار لطمه زده که ظاهراً اکنون تصمیم­‌گیرندگان درصددند با این قبیل اقدامات صوری، از ایشان دلجویی کنند. افزایش حقوق معلمان و تأمین معیشتی در خور شأن ایشان، هیچ نیازی به ابداع واژگان این­چنینی نداشته و ندارد و چنان­چه هدف، برطرف کردن مشکلات مالی وحقوقی ایشان باشد، بدون این قبیل عناوین نامتعارف هم می‌­توان به چنین هدفی دست یافت.

در پایان این بیانیه خطاب به مسئولان بلندپایه کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نوشته شده است: همان‌گونه که مستحضرید، عناوین استادیار، دانشیار و استاد در مراتب دانشگاهی، نه ابداع ما بلکه سابقه­‌ای چندصدساله در آموزش عالی و دانشگاهی جهان دارد. رسیدن به هر یک از این مراتب مستلزم تحمل مرارت­‌های بسیار و انجام فعالیت­‌های آموزشی سنگین و از آن مهم­تر، انجام پژوهش­‌های بنیادی و اصیل و به­‌روز است که باید با ملاک­‌ها و پیمانه­‌های بین‌المللی ارزیابی و اندازه­‌گیری شود.

فعالیت­‌های آموزشی و پژوهشی استادان دانشگاه، نه در بین هیچ­‌یک از دیگر اقشار و اصناف جامعه مرسوم است و نه از ایشان توقع می­‌رود که به­‌عنوان انجام وظیفه به آن­ها بپردازند. ضمن این که بسیارند همکاران دانشگاهی با مدرک دکتری که علی­‌رغم کار و تلاش فراوان، به مرتبه استادی نرسیده و با مرتبه­‌های دانشیار و حتی استادیاری به افتخار بازنشستگی نائل شده­‌اند، لذا از آن جنابان به­‌ویژه دو وزیر یادشده انتظار می­‌رود که در راستای دفاع از ساحت فرهنگ و سنت­‌های دانشگاهی و آموزش عالی کشور در این خصوص اقدام عاجل به عمل آورده و با اعلام موضع صریح و سریع و قاطع در این مورد، اجازه ندهند تا عناوینی که دارای سبقه و سابقه تاریخی بسیار بوده و در عرف بین الملل هم معرف کرسی­‌های ویژه‌ای هستند، با این شیوه‌های ناپسند لوث و از درون­مایه تهی شوند./ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منم هستم معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
چرندیات نیافتن همونطوری که حقوق شما الکی زیاد شده درصد خوردین حقوق معلما هم مث شما تازه معلما آنقدر درگیرن که اصلا فکر کدام گروه باشن نیستن فقط میخوان حقوقشون بالا بره تا زندگی خودشونو سروسامان بدن همین شما مث گرگ همدیگر در دانشگا میجویین
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
گاهی به مییخ و گاهی به نعل.
ولی آخرش با تمام قوا کوبیدی به میخ و مشخص شد که چرا عصبانی هستی...:
در راستای دفاع از ساحت فرهنگ و سنت­‌های دانشگاهی و آموزش عالی کشور در این خصوص اقدام عاجل به عمل آورده و با اعلام موضع صریح و سریع و قاطع در این مورد، اجازه ندهند تا عناوینی که دارای سبقه و سابقه تاریخی بسیار بوده و در عرف بین الملل هم معرف کرسی­‌های ویژه‌ای هستند، با این شیوه‌های ناپسند لوث و از درون­مایه تهی شوند؟؟؟؟؟؟
در راستای دفاع از ساحت مقدس اساتید دانشگاه، کلمه استاد نباید به معلم اطلاق شود چون نه کتاب می خواند و نه تحقیق می کند و نه کتاب و مقاله می نویسد و نه...؟؟؟؟؟
آقای استاد
معلم پژوهش نمی کنه؟ مقاله نمیخونه و نمی نویسه؟؟ کتاب نمی خونه و نمی نویسه؟ دکترای دانشگاه دولتی نداره؟؟؟
معلومه که یا از سواد و تحصیل و مدرک معلمان خبر نداری و یا این که مثل باقی اقشار، کینه ای دیرینه داری.
آقایان اساتیدی که این توهین نامه را نوشتین، تنها مدرسه ای که من درس میدم حدود 8 نفر دکترا دارند و بیش از 10 نفر در دانشگاه ها تدریس می کنند.
ما مقصریم چون بد آموزشت دادیم.
اسفندیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
حرص و جوش نخورید بابا فقط خودتون استادند .......
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
سلام حالا چرا این اساتید معظم زورشون اومده فکر می می کنند خدا کلمه استادیار دانشیار را مخصوص اونها گذاشته است که بر می اشوبند وناراحت می شوند و این القاب را فقط شایشه خود می دونند وقتی اساتید دانشگاهی انهم صنفشون نه یک نفرشون اینکونه اظهاراتی دارندنسبت به مربیان خودشون که خود این اساتید اگر مدرسه نبود دانشگاه و استادی برایشان در کار نبوددیگه چه توقعی از سایر اقشار جامعه است تازه اعلام دلسوزی می کنند حالاکه حس می کنند انگار کلمه مختصه انها به تاراج رفته برای معلمان دلسوزی نشان می دهند همان اساتیدی که درسته میگند سه سال توقف لغو همکاری درپی داردولی چقدر برمی اشوبند اگر دانشجوبی خواسته عادلانه در فرم نظرسنجی نمره منفی به استادبدهدحتی نمره دانشجو را کم می کنند
اگر این اساتید با هوش صنف دقت کنند لقبشون انقدرها هم به تاراج نرفته چون پسوند همه اینها رتبه کلمه معلم امده که این البته باعث افتخار معلمین است که لقب اصلی شان در رتبه امده است
این صنف محترم چرا چند سال پیش که که سخصی که در شغلش تبحر داشت و معروفیت و اوستا نامیده می شد اظهار ناراحتی نمی کردند همین الان مکانیک و صافکار نزدیک خانه ما را اوستا خطاب می کنند و پنج کلاس هم بیشتر سواد ندارند .
خوب است بدانیم درست است که استاد شدن زحمت و تلاش می خواهد البته در هر شغلی نه فقط در دانشگاه اما خوب هم می دانیم چگونه افرادی در همین دانشگاه چگونه لقب استادی را دریافت کرده اند و چه استاد تمامهایی هستند که اندازه یک معلمی که با سیکل معلم شده معلومات ندارد و یا اندازه او کار نمی کند
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
سلام حالا چرا این اساتید معظم زورشون اومده فکر می می کنند خدا کلمه استادیار دانشیار را مخصوص اونها گذاشته است که بر می اشوبند وناراحت می شوند و این القاب را فقط شایشه خود می دونند وقتی اساتید دانشگاهی انهم صنفشون نه یک نفرشون اینکونه اظهاراتی دارندنسبت به مربیان خودشون که خود این اساتید اگر مدرسه نبود دانشگاه و استادی برایشان در کار نبوددیگه چه توقعی از سایر اقشار جامعه است تازه اعلام دلسوزی می کنند حالاکه حس می کنند انگار کلمه مختصه انها به تاراج رفته برای معلمان دلسوزی نشان می دهند همان اساتیدی که درسته میگند سه سال توقف لغو همکاری درپی داردولی چقدر برمی اشوبند اگر دانشجوبی خواسته عادلانه در فرم نظرسنجی نمره منفی به استادبدهدحتی نمره دانشجو را کم می کنند
اگر این اساتید با هوش صنف دقت کنند لقبشون انقدرها هم به تاراج نرفته چون پسوند همه اینها رتبه کلمه معلم امده که این البته باعث افتخار معلمین است که لقب اصلی شان در رتبه امده است
این صنف محترم چرا چند سال پیش که که سخصی که در شغلش تبحر داشت و معروفیت و اوستا نامیده می شد اظهار ناراحتی نمی کردند همین الان مکانیک و صافکار نزدیک خانه ما را اوستا خطاب می کنند و پنج کلاس هم بیشتر سواد ندارند .
خوب است بدانیم درست است که استاد شدن زحمت و تلاش می خواهد البته در هر شغلی نه فقط در دانشگاه اما خوب هم می دانیم چگونه افرادی در همین دانشگاه چگونه لقب استادی را دریافت کرده اند و چه استاد تمامهایی هستند که اندازه یک معلمی که با سیکل معلم شده معلومات ندارد و یا اندازه او کار نمی کند
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
سلام حالا چرا این اساتید معظم زورشون اومده فکر می می کنند خدا کلمه استادیار دانشیار را مخصوص اونها گذاشته است که بر می اشوبند وناراحت می شوند و این القاب را فقط شایشه خود می دونند وقتی اساتید دانشگاهی انهم صنفشون نه یک نفرشون اینکونه اظهاراتی دارندنسبت به مربیان خودشون که خود این اساتید اگر مدرسه نبود دانشگاه و استادی برایشان در کار نبوددیگه چه توقعی از سایر اقشار جامعه است تازه اعلام دلسوزی می کنند حالاکه حس می کنند انگار کلمه مختصه انها به تاراج رفته برای معلمان دلسوزی نشان می دهند همان اساتیدی که درسته میگند سه سال توقف لغو همکاری درپی داردولی چقدر برمی اشوبند اگر دانشجوبی خواسته عادلانه در فرم نظرسنجی نمره منفی به استادبدهدحتی نمره دانشجو را کم می کنند
اگر این اساتید با هوش صنف دقت کنند لقبشون انقدرها هم به تاراج نرفته چون پسوند همه اینها رتبه کلمه معلم امده که این البته باعث افتخار معلمین است که لقب اصلی شان در رتبه امده است
این صنف محترم چرا چند سال پیش که که سخصی که در شغلش تبحر داشت و معروفیت و اوستا نامیده می شد اظهار ناراحتی نمی کردند همین الان مکانیک و صافکار نزدیک خانه ما را اوستا خطاب می کنند و پنج کلاس هم بیشتر سواد ندارند .
خوب است بدانیم درست است که استاد شدن زحمت و تلاش می خواهد البته در هر شغلی نه فقط در دانشگاه اما خوب هم می دانیم چگونه افرادی در همین دانشگاه چگونه لقب استادی را دریافت کرده اند و چه استاد تمامهایی هستند که اندازه یک معلمی که با سیکل معلم شده معلومات ندارد و یا اندازه او کار نمی کند
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
سلام حالا چرا این اساتید معظم زورشون اومده فکر می می کنند خدا کلمه استادیار دانشیار را مخصوص اونها گذاشته است که بر می اشوبند وناراحت می شوند و این القاب را فقط شایشه خود می دونند وقتی اساتید دانشگاهی انهم صنفشون نه یک نفرشون اینکونه اظهاراتی دارندنسبت به مربیان خودشون که خود این اساتید اگر مدرسه نبود دانشگاه و استادی برایشان در کار نبوددیگه چه توقعی از سایر اقشار جامعه است تازه اعلام دلسوزی می کنند حالاکه حس می کنند انگار کلمه مختصه انها به تاراج رفته برای معلمان دلسوزی نشان می دهند همان اساتیدی که درسته میگند سه سال توقف لغو همکاری درپی داردولی چقدر برمی اشوبند اگر دانشجوبی خواسته عادلانه در فرم نظرسنجی نمره منفی به استادبدهدحتی نمره دانشجو را کم می کنند
اگر این اساتید با هوش صنف دقت کنند لقبشون انقدرها هم به تاراج نرفته چون پسوند همه اینها رتبه کلمه معلم امده که این البته باعث افتخار معلمین است که لقب اصلی شان در رتبه امده است
این صنف محترم چرا چند سال پیش که که سخصی که در شغلش تبحر داشت و معروفیت و اوستا نامیده می شد اظهار ناراحتی نمی کردند همین الان مکانیک و صافکار نزدیک خانه ما را اوستا خطاب می کنند و پنج کلاس هم بیشتر سواد ندارند .
خوب است بدانیم درست است که استاد شدن زحمت و تلاش می خواهد البته در هر شغلی نه فقط در دانشگاه اما خوب هم می دانیم چگونه افرادی در همین دانشگاه چگونه لقب استادی را دریافت کرده اند و چه استاد تمامهایی هستند که اندازه یک معلمی که با سیکل معلم شده معلومات ندارد و یا اندازه او کار نمی کند
یعقوبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
0
0
آیا ایراد شما به کلمه استاد است و یا معلم . اگر کلمه معلم حذف میشد غ ایراد شما مورد داشت . با این عناوین نه تنها جایگاه معلم تنزل نمیکند بلکه مستحکمتر نیز میشود . بدین صورت با گفتن اینکه من معلم هستم غ درجه معلمی به ذهن همه خطور میکند .
ناشناس
Netherlands
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
0
اساتید محترم دانشگاه چرا حدود ده روز پیش این اعتراض رو انجام ندادند. همون موقع که احکام مابه تفاوت حقوق هیات علمی دانشگاه با علوم پزشکی زده شد و هر کدام مبلغی که از 50 میلیون تومان شروع میشد را به عنوان مابه تفاوت احکام از فروردین تا مهر دریافت کردند. ناراحتی اصلی اساتید این هست که به عناوین مختلف مبالغی در احکامشان هر سال اضافه میشه و اگر معلمان بخوان حدود 80 درصد مبالغ دریافتی اونها رو بگیرن دولت دیگه براحتی زیر بار این افزایشها نمیره.
معلم روستا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
0
سلام اساتید محترم دانشگاه ها به نظر بنده تمام معلمان کشور لیاقت گرفتن درجه ی است اد معلمی را دارند و این حق ان ها می باشد ان ها در این دوره ی کرونایی خیلی ایثار وفداکاری کردندو مدافعان اموزش بودند اما شما در این 2سال کرونایی بصورت غیر حضوری چه گلی به صورت دانشجویان فرهنگی وغیر فره نگی در دانشگاه ها زدید 2 سال راحت بودید حا لا طلبکار معلمان دلسوز و فداکار شده ا ید فکر میکنید با اینگونه درس دادن اساتید دانشگاه ها دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و غیر فرهنگی بار علمی خوبی دارند اساتید م حترم لطفا در کار معلمان دخالت نکنید و به تر است به کاردانشجویان خود رسیدگی کنید و بار علمی و اموزشی ان ها را به حد مطلوب برسانید البته بصورت حضوری کار اموزش بهتر انجام می شود با تشکر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار